A projekt megnevezése: Komplex tehetségfejlesztés Alsózsolcán 2.

Projektazonosító: NTP-KNI-20-0132

Szerződött támogatás összege: 1.300.000 Ft

A program befejezési dátuma: 2021. június 30.

A program tartalmának rövid bemutatása: Projektünk általános iskolásoknak mutatja be a modern művészeteket 60 órás, tanórán kívüli, élmény-, felfedezés- és alkotásközpontú, komplex tehetséggondozó programban.

Hangszeres, vokális, mozgáskultúra és digitális ismereteket adunk át, gyakorlati foglalkozásokkal egybekötve. 

A projekt végére a diákok nem csak átfogó képet kapnak a kortárs művészetek alkotói világáról, de megtapasztalják az együttes zenélés, éneklés, közös alkotás lehetőségeit, örömét. 

A csoportos munka segíti a szocializációt, a jövőbeli alkotói csoportok megteremtését. A projekt végén TÁRGYIASULT ALKOTÁSként a diákok a zárógálán előadják az elkészített projekteket, amit képben-hangban rögzítünk és elhelyezünk online videó-megosztó felületen, valamint a honlapon, mindenki számára elérhetővé téve ezeket

 

A projekt megvalósulását a Nemzeti Tehetség Program és a Miniszterelnökség/Családokért Felelős Tárca Nélküli Miniszter támogatja az „A hazai és határon túli köznevelési intézményekben, iskolai rendszerű szakképzést folytató intézményekben működő komplex tehetséggondozó programok támogatása” alprogam keretében.

A megvalósított program tapasztalatai

2021.06.26.

 

A pályázat nagyszerű fejlődési lehetőséget biztosított számos növendékünknek. Úgy véltük, hogy az egyéni órák mellett, intellektuálisan és a zenei készségeiket tekintve is nagy előrehaladást jelentene nekik, ha a csoportos tanulási formát is alkalmazzuk náluk, és belekóstolnak a kamarazenélésbe is. 

A növendékek eleinte nagyon nehezen jöttek bele abba, hogy együtt kell zenélni, a másikkal egyszerre, esetleg külön szólamokat kell játszani, de szerencsére a gyerekek nagyon nyitottak az újdonságokra, így a kezdeti nehézségeken hamar átlendültünk.

Kedvcsinálóul a tanárok tartottak nekik bemutatókat, mini-koncerteket, hogy lássák, milyen élmény a közös zenélés, valamint különféle játékok során, videofelvételek segítségével bővítettük ismereteiket a hangszerekről is, bemutatva, hogy nem csak azok a hangszerek léteznek, amelyeket ezen a telephelyen tanítunk.

A gyerekek ezektől az élményektől nagyon elszántnak érezték magukat és sokszor érezhető volt, hogy túlpörögtek és azonnal szerettek volna úgy hegedülni, csellózni, vagy furulyázni, ahogy látták és hallották. 

Sose szegték kedvüket azok a helyzetek, amikor nehezebb darabokat kezdtünk már el tanulni, sőt még lelkesebbek voltak, mert úgy érezték, hogy ez egy olyan kihívás számukra, amelyet ha sikerül megcsinálniuk, akkor annak megvan az eredménye. 

Az iskolánkban alkalmazott módszertan szerint alapvető, hogy mindig értékeljük a gyerekek munkáját. Iskolánk növendékei halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek, akiknek a családi hátterük nem minden esetben olyan, hogy akár otthon, akár az iskolában támogatnák őket valamiben. 

Pedagógusaink nemcsak a növendékek zenei, művészeti fejlesztésével foglalkoznak. Formálják világlátásukat is, de a mi mindennél fontosabb: a köztük kialakított szoros tanár-diák kapcsolat. 

Pedagógusaink elhivatottságának fontos alappilére, hogy nem kiabálnak a gyerekekkel. Mi megtanítottuk a gyerekeket, hogyan is kell tisztelni a másikat. Egyik módszerünk erre az volt, hogy ha olyan dolgot tettek, amit nem szabad, akkor nem játszottunk tovább, nem ment tovább a foglalkozás, hanem néma csendben ültünk. Ezzel jeleztük, hogy helytelenül cselekedett. 

Minden órát úgy építettünk fel, hogy ne csak folyamatosan zenei foglalkozás legyen, hanem egy kis játékot is vezettünk bele. Valamikor interaktív játékokkal játszottunk velük, valamikor szójátékokat, hogy a szókincsüket, a tudásukat és koncentrációs képességüket is fejlesszük.

Nagyon hatásos volt a tanórák ezen felépítése, mert a növendékek könnyen vették a nehezebb akadályokat is - mint például a Magyar Himnusz megtanulását is. Legnagyobb csodálkozásunkra a legkisebb gyerekek tanulták meg a leghamarabb. A szövegét oda-vissza tudták és miután megtanulták, minden alkalommal önszántukból fel is mondták. 

Csodálatos volt látni a gyerekek fejlődését, és azt, hogy mire is képesek. Minden óra élvezet volt számunkra is, mert láttuk, hogy szeretnek ezekre a foglalkozásokra járni, várták, hogy menjünk értük, sőt amikor mentünk az iskola felé, már akkor odaszaladtak, hogy mikor lesz közös óránk, mert már alig várják. 

A gyerekek a barátaiknak és barátnőiknek is beszámoltak ezekről az órákról, ezért az is előfordult, hogy jelentkeztek gyerekek, hogy szeretnének jönni hozzánk. Azonnal nem tudunk mindenkit felvenni a programba, de hogy ne okozzunk nekik csalódást előfordult, hogy egy-egy ilyen alkalomra egy-két nem zenész tanulót is felvittünk, hogy lássa, miről is szól ez a foglalkozás. 

Összefoglalva, a zenei órák nagy hatással voltak a gyerekekre. A legjobb dolog az volt a projektben, hogy egymástól is nagyon sokat tudtak tanulni. Kifejlesztették magukban a segítő készséget is. Ha valami nem ment az egyiknek, de a másiknak igen, azonnal segített neki és mutatta is, hogyan kell csinálni. Nagyon szerették az együtt zenélést, nem csak a zene és a tanárok iránti szeretet miatt, hanem komoly barátságok formálódtak, és nagyon összetartó csapat alakult ki. Sok tanulónk azt mondta, hogy ő világ életében hegedülni szeretne. 

Mi továbbra is támogatjuk őket, felkészítjük őket, és ha van bennük kitartás, akkor segítünk is nekik a továbbtanulásban. 

 

A projekt képekben: 

 

A szakmai tábor tapasztalatai

2021.06.04.

 

A 3 napos tábort Bükkszentkereszten tartottuk meg. A táborhely nagyon kedvező helyen fekszik, mert közel volt a falu egyik látványossága, a kilátó, és kellően körülkerített volt a táborhelység, így jól lehetett figyelni a gyerekekre. 

Mint minden évben, most is nagyon várták a gyerekek a tábort. Minden nap kérdezték az iskolában, hogy mikor megyünk táborozni. Gondosan megszerveztük ezt a három napot, hogy a gyerekek jó élményekkel térjenek haza. Habár egy-két programunkba beleszólt az időjárás, de nem szegte kedvünket, mert kitaláltunk benti programokat. Szerencsére a kinti programokat is be tudjuk pótolni, főleg a kilátó meglátogatását, amit nagyon vártak a gyerekek. 

A táborba vittünk hangszereket is, hogy legyen közös zenélés is. A tanáraink egy kis hangszeres ismertetőt tartottak, megbeszélték a hangszerek részeit, megmutatták, hogy hogyan is szólaltatjuk meg őket és mindenki bemutathatta, melyik a kedvenc dala, amit el tud játszani. Zenei quizzel is készültünk nekik, csapatokra osztva kellett kitölteniük a feladatsorokat. Nagyon élvezték a kihívást és a versenyszellemet, izgultak, hogy jól teljesítsenek, és jól estek nekik a bíztató szavak. 

Nagy ámulatunkra a tesztek javítása során kiderült, hogy a gyerekek nagyon nagy zenei elméleti tudással rendelkeznek. A járvány ellenére úgy tűnik, hogy amit megtanultak, az meg is maradt a fejükben. 

Fontos, hogy a zenei tábor se csak mindig a zenélésről szóljon, mert egy idő után már unalmassá válik számukra, ha mindig ugyanazok a programok. Szerencsére ez nálunk nem fordult elő, mert minden napszakban volt valami más is. Élvezték a zenei kvízt, a szabadidőt, a kilátó túrát és az esti koncertet, amit a szálláshelyen lévő tévén tudtunk végignézni. 

Nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk, mind a gyerekektől, mind a szülőktől is.  A tanáraink nagyon jól vették a gyerekek táboroztatásával együtt járó akadályokat (összeveszések, éjszakai járkálások, stb…). 

Nagyon várják már a gyerekek a következő tábort. Hamarosan elkezdődik az iskola, és már most tudjuk, hogy az első kérdésük az lesz, hogy: mikor lesz tábor?

A tábor képekben: